.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز


كيهان
«الگوي حكومت علوي» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسام الدين برومند است كه در آن مي‌خوانيد:
قريب به سه دهه امامت حضرت امير عليه السلام از رحلت پيامبر اكرم(ص) در سال 11 هجري تا شهادت ايشان در سال 40 هجري، نمونه كامل و بي نظيري است براي تأمل در مدل حكومتي و سياسي اسلام كه اگر به دقت انجام شود، راه بسياري از خطاها و كژي‌ها را مسدود خواهد كرد.

پس از رحلت خاتم النبيين(ص) دوران مظلوميت و تنهايي علي(ع) آغاز مي شود آنچنان كه انگار پيامبر(ص) نفرموده بودند و بدان فرموده‌ها تأكيد نداشتند كه «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» ، «انا مدينه العلم و علي بابها»، «الحق مع علي و علي مع الحق» و... كار بدانجا كشيد كه جان پيامبر -علي(ع)- خار در چشم و استخوان در گلو جام تلخ حوادث را نوشيد و خشم خويش را فرو خورد هر چند كه لحظه اي از هدايت مردمان غفلت نكرد. روزگار چرخيد و چرخيد تا همان مردمان دست بيعت به سوي علي(ع) دراز كردند و چون شتران كه به طرف آبشخور هجوم مي آورند بر حضرت هجوم بردند، آنچنان كه عباي ايشان از دوششان افتاد، بند كفششان پاره گشت... انبوه مردم از هر طرف امام را احاطه كرده بودند و در اين ميان نزديك بود حسن و حسين -عليهما السلام- به زير دست و پاي آيند و اينچنين بود كه به اصرار و سماجت مردمان، حضرت زمام حكومت را بر دست گرفتند.


اعتماد
«همگرايي ملي» عنوان ياداشت روز روزنامه اعتماد به قلم بهروز بهزادي است كه در آن مي‌خوانيد:
رويدادهاي تاريخي جهان در ماهيت تفاوت زيادي با هم ندارند، ولي از نظر شکلي در طول تاريخ تغييرات بسياري کرده اند. مثلاً کشورها پيش از هر جنگي با جاسوسي در کشور متخاصم هميشه خواسته اند از توان دفاعي و نقاط قوت و ضعف رقيب اطلاعات بگيرند. جنگ‌هاي بزرگ تاريخ را اگر بررسي کنيم مي بينيم جاسوسان معمولاً در لباس تجار از کشورشان به کشور ديگر مي‌رفته‌اند و نتيجه جاسوسي خود را به کشور متبوع شان گزارش مي‌کرده‌اند. اين گزارش‌ها داراي دو وجه بوده‌اند؛ يکي مادي که نشان دهنده حشمت و ثروت، شمار سربازان و ابزار جنگي، کشتي‌هاي جنگي و در کل نيروهاي آماده جنگ و دفاع بوده است و ديگر معنوي که شامل نوع اتحاد و اتفاق و بيش از همه اختلافات اتباع آن کشور بوده است.


رسالت
«سخني با 5 نماينده محترم مجلس» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمد كاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد:
5 نماينده محترم مجلس نسبت به نقض قانون بودجه کل کشور درباره سهميه بندي و واردات بنزين به رئيس جمهور تذکر دادند.
آقايان نادران، کاتوزيان، نجابت، مطهري و توکلي در تذکر خود آورده اند بند61 قانون بودجه1388 چنين مقرر مي‌دارد: «دولت مکلف است، با سهميه بندي بنزين داخلي به قيمت سال87 و فروش مازاد برآن به قيمت تمام شده، به گونه اي اقدام کند که نيازي به پرداخت يارانه براي واردات بنزين نباشد.
استفاده از هر محل و منابع بودجه کل کشور براي پرداخت يارانه واردات بنزين به هر صورت ممنوع است.
اين متن قانوني سه حکم را بردولت تکليف مي کند.


ابتكار
«سايه مرد صهيونيست روي آسمان کشور!» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار است كه در آن مي‌خوانيد:
از حدود 10 سال پيش که راه اندازي شبکه فارسي زبان ماهواره اي به يک مد تبديل شد تا چند شبکه قديمي داخلي ايرانيان در ايالات متحده هم انگيزه اي براي جهاني شدن پيدا کنند، هيچ گاه نخواستيم بر اين مقوله به عنوان بستري فرهنگي و قابل فعاليت نگاه کنيم. همين اشتباه در استراتژي و نگاه متوهم که منجر به وضع قوانين بازدارنده شد، حالا پس از يک دهه نتيجه ناخوشايند خود را در توجه عمومي شهروندان ايراني به ماهواره و درجه دوم شدن رسانه‌هاي داخلي و دولتي کشور به نمايش گذاشته است.


جمهوري اسلامي
«تحليل سياسي هفته» عنوان سرمقاله امروز روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛ماه پربركت رمضان از نيمه گذشت و سايه ليالي قدر بر مومنان گسترده گشت . رمضان كه به اوج خود مي رسد و رحمت بي انتهاي الهي همه را در برمي گيرد اين سئوال در ذهن شكل مي گيرد كه در اين مدت چه كرده ايم و از اين ماه مغفرت چه بهره اي برده ايم آيا به نوسازي معنوي كه فلسفه اين ماه است دست يافته ايم آيا به نقاط ضعف خويش پي برده ايم آيا عنان نفس را در اختيار گرفته ايم آيا در خلوت شبهاي رمضان به محاسبه نفس پرداخته ايم آيا فاصله خود و جامعه مان را با سيره علوي كه اين روزها در آستانه ايام شهادتش قرار داريم كم كرده ايم آيا به جاي تجسس در اوضاع و احوال ديگران در حال خويش انديشه نموده ايم آيا عينك بدبيني را از چشم برداشته و برادران ديني مان را از حوزه تهمت و افترا خارج كرده ايم آيا وحدت و انسجام ملي را كه رمز بقاي انقلاب است افزايش داده ايم آيا محبت همدلي و برادري را در جامعه نهادينه ساخته‌ايم و...


دنياي اقتصاد
«رفتار مصرف‌كنندگان و تبليغات براي توپولف» عنوان سرمقاله رزونامه دنياي اقتصاد به قلم محمد صادق جنان صفت است كه در آن مي‌خوانيد:
ساده كردن مسائل پيچيده اقتصادي و ساده پنداشتن شهروندان و مصرف‌كنندگان، يكي از گرفتاري‌هاي مديران و مسوولان بنگاه‌هاي دولتي و خصوصي ايران است.
اين گروه از مديران تصوري غيردقيق از نحوه تصميم‌گيري و ترجيحات مصرف‌كنندگان دارند و به همين دليل است كه بنگاه تحت مديريتشان توانايي ماندن در بازار را جز با كمك‌هاي دولتي پيدا نمي‌كنند.

مصرف‌كنندگان سبدي از انواع كالاها را با توجه به سطح درآمدشان تنظيم كرده و اولويت‌هاي خود را تعيين مي‌كنند. در ميان ترجيحات مصرف‌كنندگان از هر طبقه و گروه درآمدي «امنيت جان» است؛ به اين معني كه براي حفظ جان و سلامتي خود بيشترين هزينه را مي‌پردازند و پس از آن است كه ترجيحات ديگر قرار مي‌گيرد. بر پايه ترجيحات مصرف‌كنندگان است كه يك كالا در بازار با اقبال مواجه شده و يك كالا از بازار خارج مي‌شود. شايد در يك دوره معين بتوان ترجيح مصرف‌كنندگان را با تبليغات تغيير داد، اما اين مساله در بلندمدت ممكن نيست و نمي‌توان ترجيح مصرف‌كننده را براي هميشه تغيير داد. اين مساله را كه مصرف‌كنندگان ايراني با وجود انواع اندرزها و نصيحت‌ها و تبليغات منفي كه آنها را به مصرف نكردن چاي خارجي دعوت مي‌كند، اما هنوز حاضر نيستند چاي داخلي را جايگزين آن كنند، بايد در همين حوزه مورد توجه قرار داد.


سرمايه
«تکرار الگوي ناموفق بدبانک» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم احمد حاتمي يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
زماني که بحران اقتصاد جهاني اتفاق افتاد مطالبات معوق به دليل رکود حاکم بر بازارهاي بين المللي رشد فزاينده اي يافت و دولت‌ها بر آن شدند تا معضل کمبود نقدينگي بانک‌ها را حل کنند. دولت‌ها از جمله آمريکا يک هزار و 500 ميليارد دلار به بانک‌ها به روش‌هاي گوناگون کمک کردند؛ وجوهي که از جيب دولت‌ها به سوي خزانه بانک‌ها رفت. در کنار اين راه حل، برخي از کشورها چون آمريکا، انگليس و تعدادي از کشورهاي اروپايي طرحي را به نام «Bad Bank» پيشنهاد کردند که با طرح پيشنهاد شده در ايران شباهت‌هاي زيادي دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.114 seconds.